הכנת העד למשפט

משמעות תצהיר ותוכנו –על התצהיר לשקף את עובדות בלבד, קראו היטב את התצהיר אשר אתם מכינים או שעורך דינכם מכין עבורכם ובדקו היטב כי התצהיר משקף אך ורק עובדות אשר הנכם בקיאים בהם היטב- קרי, כי התצהיר מדויק.

במידה ובמסגרת התצהיר ייכללו אפילו מספר עובדות מצומצם אשר לא תהיו בקיאים בהם היטב, משקל העדות יפחת משמעותית קרי, העלות תהיה גדולה מהתועלת קרי- אל תהיו חמדנים!!

בדקו כי התצהיר אינו כולל טענות משפטיות– הכנסת טענות משפטיות הינה טעות יסודית, זאת מאחר ובמרבית המקרים, אין לכם הבנה בכך. הכללת טענות משפטיות בתצהיר הינה טעות שכיחה, זאת כיוון שעקב חוסר בקיאות משפטית, עורך הדין של הצד שכנגד, יוכל לערער את בטחונו ושקל עדותו של נותן התצהיר.

הימנעו מהעלאת סברות, רצונות, משאלות לב, מסקנות ו/או טענות אשר אינכם יודעים מידיעה אישית, אלא מאת צד ג' כלשהוא, במידה ותיחקרו על כך, משקל העדות יפחת בצורה משמעותית.

דבקות בעובדות תוך כדי השארת רושם של ידע ואמינות על השופט תחזק את גרסתכם.

השפעה עתידית– זכרו, תצהיר נשאר לעולמי עד ולא רק לצורכי תיק ספציפי, ייתכן ובעתיד תיאלצו להתמודד עם מה שכתבתם בתצהיר והדבר עשוי לשמש לכם לרועץ, טלו למשל את פרשיית גלנט, אי דיוק בתצהירו ו/או פרשנות כזו או אחרת עלתה לאלוף גלנט בכס הרמטכ"לות.

אל תחתמועל תצהיר לפני הגהה מלאה שלכם, גם אם הדבר מצריך מספר של טיוטות, ייתכן ועורך הדין שגה בטעויות הקלדה פשוטות- טעויות שעלולות לסבך אתכם במידה רבה במשפט ובעתיד בכלל.

לקראת החקירה בביתהמשפט:

דעו את העומד מולכם – בקשו מעורך דינכם לברר על אופן החקירה של עורך הדין של הצד שכנגד וכן על אופיו של השופט. מידע מוקדם על התנהלותכם במשפט, על המזג השיפוטי של השופט ועל הרגלי החוקר, עשוי להוות יתרון חשוב עבורכם.

התכוננו היטב לקראת המשפט – אני ממליץ בחום, ואף מחייב פגישת הכנה עם עורך הדין, מעבר על כל התצהירים של כל הצדדים ובמיוחד על התצהיר שלכם.

נא בקשו מעורך הדין לבצע סימולציה של החקירה, בקשו מעורך הדין להתחקות אחר השאלות האפשריות אשר ייתכן ותשאלו על ידי הצד השני.

בדקו האם יש לכם נקודות תורפה, ולמדו כיצד להתמודד מול נקודות תורפה אילו, עדיף להתמודד עם הבעיות והחולשות לפני המשפט מאשר להתמודד מולם בפעם הראשונה על דוכן העדים- הדבר עשוי לגרום להפסד בתיק וחבל, יכולתם להתמודד עם כל מראש.

הצטיידו בבקבוק קטן של מים מינרליים, שוקולד. החקירה עלולה לקחת זמן רב, ויחד עם ההתרגשות – יובש בפה לא יוסף להרגשת הנינוחות והביטחון.

לבוש והופעה – הקפידו על לבוש מכובד, אל תקלו ראש בלבוש, יש לכך השפעה על האופן בו בית המשפט מתרשם מכם, גם אם בפן הפסיכולוגי.

הימנעו מאכילה מרובה לפני העדות, נטילת כדורים, אלכוהול או מרגיעים למיניהם – במהלך נתינת עדות הנכם נדרשים להופיע ברמת ריכוז גבוהה – חדים כתער ולא להיות דו משמעיים.

הקפידו להגיע לפחות 10 דקות לפני תחילת שעת החקירה. איחור לחקירה עשוי לגרום לביטול עדותכם או התרשמות שלילית של בית המשפט מכם.

בזמן החקירה עצמה:

שפת גוף – הקרינו רוגע ואנרגיה חיובית, שמרו על יציבה, רגועה ובטוחה.

סגנון דיבור – דברו בצורה איטית מעט מהרגיל על מנת לאפשר לקלדנית לכתוב את כל אשר אתם אומרים, לכל מילה תהיה השפעה בסיכום המשפט, מה שלא נרשם, כאילו שלא נאמר!!

דברו בקול (לא לצעוק), היו ברורים. הימנעו מעימות עם השופט או אמירות לא מכובדות ו/או שפת רחוב, אין טעם להתעמת עם השופט או עורך הדין, אין מקום להתבדח בבית המשפט- זכרו כי לא תהיה לכם הזדמנות שנייה- אין מועד ב' בחקירה והרושם אשר בית המשפט מקבל מעדותכם, לא רק התוכן, יהיו בעלי משקל גבוה בכתיבת פסק הדין או בהצעת פשרה.

מלכודות אשר אתם עשויים להיתקל בהם:

שליפות מהמותן– כאשר נשאלתם ביחס לאמור בסעיף מסוים בתצהיר, בקשו מעורך הדין להפנות אתכם אל מה שכתבתם לטענתו בתצהיר, קראו בנחת ורק לאחר מכן השיבו, לעיתים עורך הדין אינו מדויק ומנסה להטעות אתכם- אסור ליפול למלכודת ידועה וקלאסית זו.

לעולם אל תסכימו להישאל ביחס לעובדות אשר הועלו לראשונה במשפט ולא היה לכם זמן להתעמק וללמוד אותן ברצינות- זהו פח קלאסי שכמעט תמיד מופיע. היצמדו לדברים שכתבתם ואל המסמכים אליהם התייחסתם.

כאשר אינם זוכרים, או אינכם יודעים במדויק תשובה לשאלה, אל תשערו ואל תמציאו, אין פסול לומר כי אינכם יודעים או אינכם זוכרים.

במידה והנכם נשאלים ביחס לסוגיה אשר רשמתם ואינכם יודעים או זוכרים מדוע- קיימת אפשרות להשיב כי קיבלתם עצה משפטית לנהוג כך.

אמוציות אישיות- זכרו כי תפקידו של עורך הדין שכנגד לערער את ביטחונכם ועל כן, עורך הדין ינסה להרגיז אתכם, לשאול שאלות לא רלוונטיות וכיוב'- הישארו רגועים לאורך העדות ותנו לעורך דינכם להתמודד עם מקרים בהם עורך הדין של הצד השני נוהג שלא כדין.

ענו בצורה רהוטה, נסו שלא לענות מיד, המתינו, חשבו בטרם תשיבו ובדקו האם התייחסתם לכך בתצהירכם ו/או במסמכים הנלווים.

נסו להכניס בתוך עדותכם מידע רב ככל הניתן. סביר, כי  כאשר עורך הדין של הצד שכנגד לא יקבל את התשובה לה הוא ייחל, הוא ינסה לקטוע אתכם באמצע תשובתכם. פעולה זו היא שכיחה, אך אתם מצדכם, בקשו לקבל את האפשרות להשלים את תשובתכם מבלי להיקטע. אחת הדרכים היא לבקש מכבוד השופט את האפשרות לתת הסבר מלא לבית המשפט ואולי יבין כך  השופט, כי חסרה לו התמונה המלאה. חשוב כי תסבירו את מלוא היריעה. בית המשפט ייטה אוזן אם רק תבקשו.

הקפד לא לשוחח עם יתר העדים – סיטואציה שכזו עשויה להביא להפחתה במשקל עדותכם עד כדי פסילתה.

במידה והנך חושב כי חשוב להתעכב על נקודה מסוימת, אל תהסס לפנות לעורך דינך ולהעביר לו בצורה שקטה ומנומסת ללא הפרעה למהלך הדיון פתק עם עיקרי הדברים שברצונך להפנות את תשומת ליבו.

הכי חשוב- היו שלוים והיצמדו לתצהירכם ולעובדות אשר אתם בקיאים בהם!!

                                                                                                                  בכבוד רב,

תומר אברהמי, עו"ד